Tuesday, January 13, 2009

KATAKAN TAK NAK .... !

"Bro. Bagi la gua tip cemana nak berenti merokok."


Semalam Irwan merengek kat brader. Sambil batuk² manja menunjukkan dia tak sihat.

Sebenarnya brader pun dulunya penagih nikotin yang tegar. Ada orang isap rokok sehari 3 kotak. Ada yang lebih. Ada yang hanya 1 kotak je. Tapi apa pun, perokok tegar tetap perokok tegar. Samada sekotak, atau 10 kotak.

"Gua takde tip le, bro. Yang penting lu kene bulatkan tekad. Psycho otak sendiri. Gua nak berhenti. Gua nak berhenti. Gua nak berhenti. Pastu berhentilah." Brader kongsi pengalaman.

"Tapi susah la, bro," dengus Irwan. "Takde bende ni.." Irwan menayangkan sepuntung rokok Marlboro light yang bernyala marak di celah jari telunjuk dan jari hantunya, ".. gua tak boleh idup, beb. Gua tak bley port (terjemah: chill, kut)."

Betul gak. Orang yang tak pernah merokok memang senang je molot mereka suruh perokok berhenti merokok. Kata² sinis dan kekadang sadis memang menyakitkan hati. Sampai ke peringkat kalau boleh kita cekik non-smoker tu, haiiii... memang dah banyak dah kes homisid pasal bende ni.

Tapi nasib baiklah Bolehland ni ada gak undang² dan peraturan yang harus diikut. Namun dari pengalaman brader yang telah berhenti merokok lebih dari 4 tahun ni, kalau nak berhenti merokok, terus jer berhenti. Tak perlu nak berhenti gradually. Tak payah dari 2 kotak sehari ke 1 kotak. Dari 1 kotak ke 10 batang sehari. And so on and so forth. 

Hari brader decide nak berhenti merokok, terus brader berhenti. Sampai la ke lar. Insyallah masih boleh bertahan lagi walau pun ramai setan² kecik yang menghasut brader isap satu batang atau sedut satu paf. Setakat ni alhamdullilah brader boleh tangkis. Brader berdoa agar brader boleh tangkis sampai akhir hayat. Brader pun manusia gak. Banyak kelemahan. Ya Allah ya TuhanKu. Kau selamatkanlah hambaMu ini dari sebarang hasutan untuk menghisap rokok; bulatkanlah tekad hambaMu yang lemah ini agar dapat terus menghindari dan menolak godaan² untuk menghisap rokok. Hanya kepadaMu lah hambaMu meminta pertolongan dan kekuatan. Amin ya rabbalalamin.

So apakah moral of the story? Kepada kenkwn ku yang jatuh dalam kategori perokok tegar. Kalau nak berhenti tu, buat macam iklan Nike dan just do it! 

Kepada kenkwn non-smoker yang suka sangat bagi nasihat kepada smoker untuk berhenti dari tabiat buruk ini, renti kanlah kerja sia² itu. Perokok tegar akan sentiasa banyak alasan di dalam kamusnya untuk terus merokok. Kita hanya boleh bagi galakan dan dorongan untuk orang yang ada kesedaran NAK berhenti sahaja. Percayalah cakap brader ni.

Dan apakah implikasinya kepada brader bila berhenti merokok secara mendadak? Terus berat badan naik dan perut menjadi bulat seperti bola. Mengalahkan perempuan mengandung 7 bulan. Tapi takpe. Semalam ada orang habaq perut brader seksi. Hiks. Suka suka suka ... (tepuk tangan)

3 comments:

@xiM said...

teruskan usaha suci murni tuh..jangan hangat hangat taik ayam sahaja..

peace..!!

:)

shandye. said...

tidak suka perokok tegar.
mereka ada bau semacam.
bau rokok selalu lekat di baju dan belakang telinga mereka.
paling menjengkelkan?
hisap rokok di dalam kereta.

such a turn off!

BraderBoroi said...

axim: betul la tu. doakan brader trus gah dlm usaha ni. pis pis kacang pis.

shandye: welcome ke nota kaki brader yg mcm biskut ni. wat u feel is exactly wat i'm feeling abt smokers now. especially dlm kete & restauran/kedai makan. rasa mcm nk cekik jer derank.