Thursday, June 26, 2008

DUBAI - MILAN - 13.06.08 (Jumaat) (Siri Penjelajahan 1)

Setelah enam suku jam perjalanan dari Dubai, sampai jugak brader ke lapangan terbang Malpensa, di Milan. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama brader menjejakkan kaki ke bumi Azzuri. Brader pernah pergi ke Rome lebih kurang 12 tahun yang lepas, di masa matawang dia masih guna lira dan belum ditukar ke euro (€). Milan ni pulak sebenarnya ada 2 airport besar, iaitu Malpensa, lebih kurang 1 jam perjalanan kereta ke bandaraya Milan dan juga Linate, lebih kurang 20 minit perjalanan kereta.

Kalau brader naik MAS, maka transit / stop-over brader akan dibuat di Leonardo da Vinci airport (Rome) dan seterusnya brader kene amik apa² connecting carrier membawa ke Linate airport, Milan. Di Itali terdapat banyak private carriers, seperti AirOne, Niki, Blue dan sebagainya.Airport Linate ni selalunya digunakan untuk penerbangan domestik dan international short haul flight. Memandangkan bahawa Emirates ni ialah international long haul flight maka dia mendarat di Malpensa (MXP).

Ada satu lagi airport kecik untuk Milan yang terletak di bandar Begamo, 42km ke utara bandaraya Milan, yang bernama Orio al Serio yang digunakan untuk akiviti penerbangan ke destinasi pelancongan terkenal di Eropah dan penerbangan tambang murah.

Jadi brader bila keluar je dari pesawat tu, mood sudah hilang. Groggy dan grouchy pun ada. So bila mood ilang memanglah tak teringin nak amik apa² foto untuk di upload. Dahlah gigi tak sempat gosok (gara² berus & ubat gigi brader letak dalam check-in luggage), di tambah pula dengan makanan yang pelbagai di dalam flight dan perut yang meragam, di samping jet-lag dan tidur yang tersengguk-sengguk, maka brader cepat² menuju ke kaunter imigresen untuk memasukki bandaraya Milan. Lepas je pegawai imigresen tu chop pasport dan sebut ‘prego’ (maksudnya sama-sama, [bukan sos Prego untuk spagetti keluaran Kimball tu]) kepada brader, dan selepas brader amik beg dari baggage carousel, maka brader pun cepat² carik teksi nak pergi ke hotel yang telah brader tempah di Largo Augusta, berdekatan Duomo.

My 1st mistake.

Sebelum tu brader lupa plak nak tanya anggaran kos dari MXP ke hotel yang brader duduk tu. FYI, orang² Itali ni ada di antaranya yang kaki belit dan putar alam. So apa² hal kenelah tanya dan paham apa yang dicakap. Teksi yang brader naik tu memanglah selesa. Jenis Fiat wagon. Tapi mamat Itali yang drive teksi tu punyalah tak mesra alam langsung. 10 patah brader tanya, 1 patah jawapnya. Alasan: No parlare inglese.

Dipendekkan cerita, sampai je kat hotel, brader kene bayar €93 untuk tambang teksi. Itu lebih kurang RM 482!!! Tak pernah brader naik teksi semahal tu. Oowhh, kecuali kalau nak dikira semasa naik ‘black cab’ zaman dulu di kotaraya London dari Knightsbridge ke Heathrow airport. Hehehe. Tapi itu crite lain plak.

Padan muka brader! Tapi dah naik dan dah sampai. Jadi mau tak mau, bayar jer.

Lepas check-in, terus masuk bilik dan first thing yang brader buat ialah gosok gigi! Then mandi. Then memerut. Huhuhu. Hahhhh… lepas tu baru rasa macam manusia skit. Dan time untuk check-out Milan!

katil dalam bilik brader

cantik tersusun - tapi ini sebelum tempat ni dilanda oleh 'geroda'

cantik bilik air dia - ini pun sebelum ianya dilanda 'geroda'

yang ini pun nak amik foto gak. perhatikan yg kiri ialah tempat untuk memerut. biasakan? yg kanan tu ialah utk cebuk... geli gak bila air tu memancut kat .. ermmm... uhmm...

... bersambung

p.s. My advise kepada sesiapa yang akan ke Milan, atau yang teringin nak pergi ke Milan. Kalau anda ialah seorang kaki shopping, eloklah tinggal di kawasan berdekatan Duomo. Banyak choice di sana. Terdapat beberapa hotel 5, 4 atau 3 bintang di sana. Untuk informasi lebih , just google. Kalau nak hostel pun ada gak.

3 comments:

NN said...

hahahaa..
lawak laaa..

geroda nih sangat ganas kahh...
:D

xshopping shopping kaa.. ke xda masa nak citer..??

BraderBoroi said...

nikli:

geroda ni mmg buas. tp yg bestnya lepas geroda ni sepah2kan bilik tu, ada plak chambermaid yg kemaskan balik. balik bilik jer lepas ptg, mesti dah berkemas. best tul. itu yg bergelora nafsu nak tunggang terbalikkan lg bilik lepas tu.

shopping jugak skit2. tp brader nak criter pasal org lain shopping sampai x hengat. brader shopping skit je. huhuhu.

Faisal Admar said...

waaaaa bilik hotel yg sgt cute! jeles jeles!