Friday, June 27, 2008

MILAN DAY 1 - 13.06.08 (Jumaat) (Siri Penjelajahan I)

Milan terkenal bagi 3 perkara.

Yang pertama, ia adalah fashion capital of the world. Ada kabar angin menyebut nenek yang berasal dari keluarga yang berpendapatan rendah pun akan memastikan penampilan yang kemas dan berjenama apabila keluar rumah. Brader akan explain dalam posting yang kemudian kenapa hampir kesemua penduduk Milan sentiasa kelihatan cantik dan berpakaian berjenama.

Keduanya, Milan terkenal akan keenakan masakannya, terutamanya hasil lautan. Penduduk Milan (dipanggil Milanese) adalah pencinta makanan yang amat mementingkan kesegaran, keenakan dan persembahan makanan. Di sana mereka ada pepatah: everyone is a food critic!

Ketiganya, ianya adalah tempat kelahiran dua pasukan bolasepak terkenal di Itali, Eropah dan dunia iaitu AC Milan dan Inter Milan.


Milan, atau dalam bahasa ibunda disebut sebagai Milano, ialah antara bandaraya yang terbesar di Itali. Terletak di wilayah Lombardi, jumlah penduduk di dalam majlis perbandaran Milan ialah di dalam lingkungan 1.3 juta. Walaubagaimana pun, sekiranya di campur jumlah penduduk di dalam kawasan metropolitan Milan dan persekitarannya, adalah dianggar populasinya di dalam lingkungan 7.4 juta orang.

milano, katanya

Duomo ialah kawasan di dalam bandaraya Milan di mana kebanyakkan butik fesyen berjenama (selain Via Montenapoleone dll) menempatkan perniagaan mereka. Senang cakap macam area Bukit Bintang lar kalau kat KL ni. Duomo, dalam konteks bahasa ibunda, bermaksud gereja besar. Ini bermakna sekiranya sesuatu kawasan tersebut di panggil sebagai duomo di mana-mana sahaja di Itali, ianya bermaksud di dalam kawasan tersebut terdapat sebuah gereja besar atau dalam bahasa inggerisnya dipanggil sebagai cathederal. Di Milan ini terdapat sebuah cathederal yang di panggil sebagai Duoma di Milano (Milan Cathederal), sebuah gereja yang kedua terbesar di Itali selepas St. Peter’s Basilica di Rome, dan gereja jenis Gothik yang kedua terbesar di dunia.

memang imposing bangunan ni...

Kerja-kerja pembinaan telah dimulakan pada kurun ke 14, dan pada dasarnya sehingga kini kerja-kerja pembinaan masih lagi dibuat. Duomo di Milano ini ialah satu²nya gereja yang brader pernah tengok dengan mata kepala sendiri yang mempunyai banyak patung, angels, cherubs, gargoyles, syaitan, manusia dan lain-lain makhluk Tuhan pada arkitekturnya. Terdapat juga sebuah patung emas Madonna (bukan madonna penyanyi tu. madonna ialah ukiran patung yang menyerupai ibu jesus iaitu mary) yang terbesar di dunia di atasnya.

bermacam jenis patung, muka dan sebagainya di sana.. gothik sangat!

mime ni kelakar dan nakal. kalau ada awek cantik lalu depan dia, dia akan cuit bahu awek tu sampai awek tu terperanjat.
lepas tu dia bantai ketawa. brader pecah² perut tgk gelagat dia. so funny.

Berdekatan dengan Duomo di Milano ini terdapat satu kawasan lapang yang teramat la besar. Ianya ialah seperti Trafalgar Square di tengah-tengah kotaraya London. Ianya dipanggil sebagai Piazza del Duomo. Piazza tu maksudnya ‘square’ dalam bahasa Inggeris. Ala kalau korang pernah pergi ke Masjid Putrajaya tu kan kat depan dia ada tanah lapang yang teramat la luas? Bezanya kat Putrajaya tu tanah lapangnya berbentuk bulat. Kat Milan, empat segi.

piazza del duomo - tempat yang paling best utk minum kopi dan cuci mata

kat sini depa jual isi kelapa 1 euro. kalo kat mesia, tak pandang langsung, kan? tapi popular snek ni di milan. leh ler export
kelapa dari mesia kat milan nanti. hehehe..

Kat situ adalah sebijik tv besar (macam kat Dataran Merdeka tu) yang memainkan setiap perlawanan bolasepak Euro 2008 sekiranya pasukan Itali bermain. 1st night brader di Milan, brader telah menyaksikan perlawanan bolasepak secara live di sana di antara pasukan Itali menentang pasukan Romania. Ndak je brader joint geng² Romania bersorak sokong team dorang tapi memandangkan brader ni hormat kepada tuan rumah, brader lupakan saja niat brader tu.

Berdekatan dengan Duomo di Milano dan Piazza del Duomo, terdapat sebuah shopping complex yang tertua di dunia yang dipanggil Galleria Vittorio Emanuel II. Ianya telah direka pada tahun 1861, dan kerja-kerja pembinaan telah bermula pada tahun 1865 dan siap pada 1877. Kat sini lah brader telah mengisi perut brader yang telah kosong akibat kerja-kerja pembentungan dan pemprosesan di dalam bilik hotel brader terdahulu.

gambar ikhsan dari internet

cantik mural dia berusia beratus tahun

emblem & coat of seal bandaraya milano

kedai berjenama di Galleria Vittoria Emanuel II

lagi kedai berjenama

dan lagi

melayu sibuk nak bershopping

Kedai yang brader makan tu telah diasaskan pada tahun 1867 dan berpindah ke kawasan Galleria Vittorio Emanuel II pada awal 1900. Lunch brader hari tu simple jer. Spaghetti with bolognese sauce. Bolognese sauce ni ialah crushed tomato yang telah di blend bersama beberapa herba dan dicampur dengan extra virgin olive oil. Rasanya ialah…. Magnifico!

tu dia ristorante dia estb. 1867.. mak aii.. lamanya

mama mia - simple but superb!


Dan untuk minuman ialah mineral water naturale. Sini ada 2 jenis mineral water. Kalau naturale ialah seperti air mineral yang kita selalu minum tu. Satu lagi ialah air mineral frizzone. Kalau sesiapa penah minum air mineral jenama Perrier tahulah apa yang brader maksudkan.

cantik botol air mineral dia


Hanya di Milano saja apabila kita sedang makan di kaki lima, kita akan dihiburkan oleh persembahan jalanan. Adalah mamat gipsi ni tetiba menari fkamenco dengan selambanya depan tempat brader makan. Tanpa mempedulikan orang lalu lalang, mamat ni seolah-olah naik syeh menari ikut suka ati dia je. Brader rasalah, kalau mamat gipsi ni menari camtu di BB di malam minggu, sure ramai adik² yang taste kat jenis ni merembes. Huhuhuhu….

mamat ni macam tengah naik syeh...

gelek flamenconya leh mengalahkan mas idayu seh...

tapi masih tak leh kalahkan inul gerudi!!!

… bersambung

p.s. Di Milan ni ada banyak shopping district dan jalan-jalan yang memang dikhaskan untuk butik-butik berjenama. Antara yang telah brader sebut ialah Via Montenapoleone. Itu tempat orang² yang berada shopping. Ada jugak tempat seperti Corso Buenos Aires, Lo Shopping, 10 Corso Como dan banyaklah lagi. Yang pentingnya di sana ialah ongkosnya, dan daya ketahanan diri. Dan pastikan anda pakai kasut yang selesa kerana anda boleh expect untuk berjalan berbatu-batu menikmati panorama kotaraya metropolitan yang begitu kaya dengan tamadun dan kelas.

3 comments:

MOLY said...

syioknyaaaa brader oiii !!!!!!
kalau ada peluang, ada rezeki, mmg nak sangat pegi sana ....

cantik key chain tuh .. suka lak tgk .. mi .. la .. no

:D

BraderBoroi said...

lily: kene pergi satu ari nanti. best tempat tu. brader rank milan sbg top 3 destinantion in the world yg pernah brader jejaki.

Faisal Admar said...

heheh nak tergelak lak tengok brader tu dok menari gelek2. keke. brader tak join sekaki ke? :P